Lietuvių kalbos tarmės
Lietuvių kalba turi dvi pagrindines tarmes:
aukštaičių ir žemaičių.
Žemaičių vardu nuo seno buvo vadinama vidurio
Lietuvos žemuma. Joje susidariusią tarmę imta vadinti žemaičių
tarme, o kaip jos priešingybę kito Lietuvos ploto tarmę
aukštaičių tarme.
Aukštaičių ir žemaičių tarmės skiriamos pagal
dvibalsių ie, uo tarimą: aukštaičiai juos išlaiko, o
žemaičiai keičia kitais garsais.
Aukštaičių tarmė
pagal dvigarsių an, am, en, em ir balsių ą, ę
tarimą skyla į vakarų, pietų ir rytų aukštaičius (plg. kaip
tariami žodžiai ranka, žąsis).
Vakarų aukštaičiai (Kauno, Marijampolės,
Vilkaviškio, Šakių, Šiaulių r.) dvigarsius an, am, en, em
ir balsius ą, ę išlaiko ir taria kaip bendrinėje kalboje
ranka, žąsis. Vakarų aukštaičiai turi dvi patarmes:
kauniškių ir šiauliškių. Kauniškių patarmė artimiausia bendrinei
kalbai. Jie skiria ilguosius ir trumpuosius balsius ir išlaiko
kirčio vietą. Šiauliškiai trumpina nekirčiuotų skiemenų
ilguosius balsius, kartais atitraukia nuo galūnės kirtį.
Pietų aukštaičiai (Alytaus, Druskininkų, Varėnos
r.) išlaiko an, am, en, em, bet ą, ę verčia ū,
y: jie sako ranka, žūsis. Rytų aukštaičiai (Širvintų,
Švenčionių, Ignalinos, Molėtų, Anykščių, Utenos, Zarasų,
Rokiškio, Panevėžio r.) minėtus dvigarsius verčia om, on, em,
en arba um, un, im, in: ronka, runka, o balsius ą, ę
verčia o, e arba ū, y: žosis,
žūsis.
Rytų aukštaičių tarmė dar skirstoma į
šnektų grupes. Vienai priklauso šnektos, trumpinančios
(redukuojančios) nekirčiuotų skiemenų ilguosius balsius:
panevėžiškiai trumpuosius galūnių balsius suplaka į vieną
neaiškų balsį: po kieto priebalsio į užpakalinės eilės, po
minkšto į priešakinės eilės; širvintiškiai šiek tiek mažiau
nei panevėžiškiai redukuoja žodžio galo balsius; o anykštėnai
vietoj kirčiuotų negalūninių a, e taria o, ė (e),
pvz., rotas ratas.
Kitos grupės šnektos netrumpina nekirčiuotų
skiemenų ilgųjų balsių: kupiškėnai, kaip ir anykštėnai, vietoj
kirčiuotų negalūninių a, e taria o, ė (e)
ir a vietoj e ir ė, kai po šių balsių eina
kietas priebalsis ar tolesniame skiemenyje yra a, ė, o, u,
pvz., dada dėdė; uteniškiai neredukuoja žodžio
galūnės balsių, nekirčiuotus dvibalsius ie, uo
vienabalsina, pvz., penelis pienelis; vilniškiai
išlaiko nekirčiuotą dvibalsį ie, pvz., pienelis
pienelis.
Daugelis pietų aukštaičių ir rytų aukštaičiai
vilniškiai dzūkuoja, t.y. č, dž verčia c, dz,
pavyzdžiui, sako cia arba ca čia; t, d, tv,
dv prieš i, į, y, ie verčia c, dz, cv, dzv: cik
tik, dziena diena. Šią ypatybe turintys
aukštaičiai dar vadinami dzūkais.
Žemaičių tarmė
pagal dvibalsių ie, uo (žodžių pienas, duona)
tarimą skiriami į vakarų, pietų ir šiaurės žemaičius.
Vakarų žemaičiai (Klaipėdos, Šilutės r.) vietoj
ie, uo taria ė, o: pėns, dona.
Pietų žemaičiai (Tauragės, Raseinių, Kelmės,
Šilalės r.) vietoj ie, uo taria y, ū: pyns, dūna.
Pietų žemaičiai pagal dvigarsių am, an, em, en tarimą dar
skiriami į dvi šnektas: raseiniškius, išlaikančius šiuos
dvigarsius sveikus, ir varniškius, verčiančius juos om, on,
em, en ar um, un, im, in. Šiaurės žemaičiai
(Kretingos, Skuodo, Mažeikių, Telšių, Plungės r.) vietoj ie,
uo taria ei, ou: peins, douna. Šiaurės žemaičiai
pagal trumpųjų balsių i, u negalūniniuose skiemenyse
tarimą skaidosi į kretingiškius, i, u verčiančius ė,
o, ir telšiškius, i, u tariančius e, o arba
i, u.
Pagal žodžio duona tarimą žemaičiai nuo
seno dar vadinami donininkais (vakarų žemaičiai),
dūnininkais (pietų žemaičiai) ir dounininkais
(šiaurės žemaičiai).
Lietuvių kalbos tarmių pavyzdžiai
dažniausiai pateikiami fonetine
transkripcija: įprastine abėcėle, papildyta kai kuriomis
naujomis raidėmis ir diakritiniais ženklais. Transkripcija
leidžia tiksliai užrašyti kalbos garsus, išryškinti bendrinės
kalbos ir tarmių skirtumus. Čia pateikiamuose tarmių
pavyzdžiuose transkripcija nevartojama, tik prieš kirčiuotą
garsą rašomas status brūkšnelis.
Vakarų aukštaičiai kauniškiai: Ar aš